Monika Rosmanowska

22 06 2020

Firmowe finanse online. Na czym możesz zaoszczędzić?

Bankowość elektroniczna dla firm, tak jak dla Kowalskiego, powinna być intuicyjna. Ma ułatwiać prowadzenie firmy, pomagać w porządkowaniu finansów i monitorować zaległości. I może być bezpłatna.

Konto firmowe, niezależnie od wielkości prowadzonej firmy, to podstawa. I choć przy jednoosobowej działalności gospodarczej nie ma konieczności jego zakładania, to trzymanie pieniędzy firmowych i prywatnych na jednym rachunku nie jest dobrym pomysłem. Te pierwsze powinny służyć rozwojowi przedsiębiorstwa, a nie zaspokajaniu bieżącej konsumpcji (nie licząc oczywiście tych środków, które w danym miesiącu chcemy przeznaczyć na życie).

Po drugie dla tzw. branż wrażliwych konto firmowe to obowiązek, bo tylko one obsługują split payment, czyli system podzielonej płatności. W skrócie polega on na tym, że na konto otrzymujemy tylko kwotę netto. VAT wpływa na drugi dedykowany rachunek i pieniądze z niego mogą być wykorzystane tylko w transakcjach między przedsiębiorcami, rozliczeniami z urzędem skarbowym, czy ZUS.

Split payment jest obowiązkowy dla transakcji dotyczących towarów lub usług wskazanych w załączniku nr 15 do Ustawy o VAT. Nie oznacza to jednak, iż każda taka transakcja objęta jest obowiązkiem split payment. W tym zakresie ważna jest kwota faktury brutto, która musi wynosić min. 15 tys. złotych , aby faktura wpadła w obowiązek rozliczenia jej w ramach split payment, niezależnie od wartość samej czystej transakcji dotyczącej usług lub towarów z załącznika nr 15 do Ustawy o VAT wykazanej na fakturze VAT. Jeśli jako firma – nie mamy rachunku dedykowanego przedsiębiorcy, a dotyczy nas split payment, przelew za wykonaną usługę w ogóle do nas nie dotrze a my dodatkowo narazimy się na sankcje.

Mając jedno konto trudniej jest również uporządkować finanse firmowe. Poza tym rachunki firmowe mają inne funkcje, których potrzebuje przedsiębiorca. To dostęp do faktur sprzedażowych i kosztowych za pośrednictwem jednego konta, kredytów inwestycyjnych, paczki przelewów, obsługa terminala płatniczego.

Konto za 0 zł…

W wielu bankach samo prowadzenie konta firmowego czy obsługa karty debetowej są darmowe, choć na to 0 zł trzeba często "zapracować", spełniając określone warunki. Zdarza się też, że darmowa jest tylko określona liczba przelewów w miesiącu, a za każdą kolejną trzeba już zapłacić.

Przy kilkudziesięciu przelewach miesięcznie może nam z tego wyjść całkiem spora kwota, dlatego przy zakładaniu konta czy zmianie rachunku warto przyjrzeć się aktualnym ofertom banków. Porównajmy wysokość opłat, ofertę oszczędnościową oraz promocje specjalne.

Za co płacimy? Większość banków brak opłaty za kartę uzależnia np. od liczby wykonanych transakcji czy przekroczenia określonej kwoty płatności w danym miesiącu. Zdarza się także, że banki naliczają jednorazową opłatę roczną. Podobnie jest z prowadzeniem rachunku. Darmowe konto wiąże się często z koniecznością wykonania co najmniej jednego przelewu do ZUS-u czy Urzędu Skarbowego lub wpływem w określonej wysokości. Banki pobierają też opłaty za wypłaty z bankomatów innych niż wskazane, wpłaty gotówki we wpłatomacie, wpłaty i wypłaty w oddziale, zlecenia stałe, polecenia zapłaty oraz kody autoryzacyjne w formie SMS. Płatne mogą być również przelewy, gdy np. przekroczymy określoną ich liczbę w miesiącu.

W niektórych bankach płatne są nawet przelewy wewnętrzne z konta firmowego na prywatne, co tym bardziej powinno nas skłonić do czytania regulaminów.

…trzeba dokładnie poszukać

Wśród ofert dostępnych na rynku wyróżnia się propozycja Nest Banku. Prowadzenie BIZnest Konta jest bezpłatne. Bezwarunkowo.

Nie zapłacimy też za krajowe przelewy internetowe, w tym do ZUS-u i US-u, wydanie i obsługę pierwszej karty debetowej, wpłaty gotówki we wpłatomatach sieci Euronet, wypłaty gotówki w dowolnej kwocie z każdego bankomatu w Polsce i za granicą oraz za kody SMS do autoryzacji przelewów w bankowości internetowej i mobilnej.

Obsługa faktur – jak sobie ją ułatwić?

Coraz więcej banków oferuje dziś firmom usługę księgową online. Najczęściej jest to proste i wygodne narzędzie do wystawiania faktur, monitoring płatności czy pomoc w ściąganiu należności.

Nest Bank uruchomił niedawno Portal Obsługa Faktur, czyli intuicyjne narzędzie pozwalające uporządkować i przechowywać w jednym miejscu wszystkie faktury kosztowe oraz sprzedażowe. Dokumenty widoczne są dla firmy oraz obsługującego ją biura rachunkowego. Dzięki usłudze w szybki i prosty sposób wystawimy fakturę z własnym logo (dostępne są różne szablony faktur, a także faktury pro forma, korygujące i duplikaty). Dodatkowo, korzystając z aplikacji mobilnej, zrobimy zdjęcie i wgramy do systemu fakturę kosztową (możemy też załączyć odpowiedni plik z komputera).

Dzięki usłudze na bieżąco można śledzić status faktur, sprawdzając, czy dany dokument został już pobrany przez księgowość, a także monitorować płatności, zaznaczając, który z kontrahentów już opłacił fakturę, a który z tym zwleka. Widząc zestawienie niezapłaconych faktur, możemy wysłać przypomnienie o płatności bezpośrednio z systemu mailem lub SMS-em.

Monitoring płatności to konieczność, bo na koniec kwietnia – jak wynika z danych Krajowego Rejestru Długów – zadłużonych było 293 tys. firm. To oznacza, że współpraca z tysiącami firm w Polsce obarczona jest dużym ryzykiem, że pieniędzy nie zobaczymy na czas. A nie monitorując płatności, możemy nie zobaczyć ich w ogóle.

Funkcjonalność i wygoda

Decydując się na wybór rachunku bankowego, warto też spojrzeć szerzej na to, co oferuje firmie bankowość elektroniczna.

Dobrze, gdy do bankowości elektronicznej firmy dostęp ma kilku wyznaczonych użytkowników, pracowników przedsiębiorstwa. Ważne jednak, by można było zdefiniować indywidualne uprawnienia, wgląd w wybrane rachunki czy wprowadzić limity operacji dla poszczególnych użytkowników. Taką funkcjonalność również oferuje Nest Bank. Dodatkowo przedsiębiorcymogą przenieść odbiorców z innego banku z pliku PDF z historią konta lub z wyciągu.

Dodatkowo Nest Bank zapewnia pełną obsługę paczek przelewów, w tym import, autoryzację lub przekazanie do zatwierdzenia. Wysyła także powiadomienie SMS/e-mail o wpływach i obciążeniach, a także o nieudanych próbach logowania, zmianie danych logowania czy osobistych. Ważny jest też szybki kontakt z bankiem. W Nest Banku odbywa się to za pośrednictwem bezpiecznej poczty wewnętrznej oraz palety wniosków i dyspozycji, które można złożyć online.

Więcej informacji na stronach: Obsługa faktur oraz Bankowość internetowa

Monika Rosmanowska

22 06 2020

uwaga

Niektóre elementy serwisu mogą niepoprawnie wyświetlać się w Twojej wersji przeglądarki. Aby w pełni cieszyć się z użytkowania serwisu zaktualizuj przeglądarkę lub zmień ją na jedną z następujących: Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge, Safari

zamknij
Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.